Hi semua, Salam sejahtera
Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto.
SIMPTOM ?
bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal.
tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV
IACV |
APA TU IACV?
IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas.
IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) |
APA FUNGSI IACV?
Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan valve udara dia akan ditutup sbb udara untuk pembakaran dapat melalu pembukaan valve throttle body. Sebab tu, bila tengak bergerak, masalah IACV ni kurang dikesan/disedari.
kedudukan IACV di bahagian atas throttle body. |
Tapi jika semasa berhenti, atau idling, mencanak RPM dia sbb udara utk pembakaran di perolehi dari IACV. Disebabkan IACV rosak. Jumlah udaranya yang masuk tak betul dan melebihi nisbah bahan bakar. jadi la RPM meraung2 konon2 macam nak tarik perhatian golongan2 wanita kesepian, walaupun tiada niat macam tu.
IACV part berharga lebih kurang RM180+ |
SOLUTION?
ada tiga kaedah solusi..
1) solusi sementara sebelum dapat beli part baru, kita boleh cabut dulu connector yang sambung ke IACV dan kita adjust manually lubang udara IACV supaya RPM nya tak terlalu tinggi bila enjin di hidupkan atau idle. (kos free, check enjin light masih menyala, rpm mgkn tak stabil kadang2)
2) solusi kedua adalah dengan beli manual IACV, harga lebih murah berbanding IACV original yang asal. Tetapi, kita perlu adjust idling level manually. harga Manual IACV dalam RM20-30 shj. (kos murah, check engine light masih menyala, rpm stabil, tetapi ECU xdapat detail nisbah udara semasa idling)
3) solusi terakhir yang paling baik adalah dengan gantikan IACV original semula. Harga dalam RM180+ ke 200+. Namun ini adalah permanent fix. so, ianya yang baik. cuma, harganya mahal.
KESIMPULAN
selepas tukar IACV, dah jalan 8000+km.. dan masih ok..so hopefully isu ni dah setel.
terima kasih kerana sudi bertandang.
mantap tuan
ReplyDeleteTq cikpin..
Deleteboss.motor saya bila idling, enjin mati..adakah ia masalah IACV?
ReplyDeletekemungkinan besar iacv tuan..mungkin valve diabtertutup tu..dah stuck kt close position..cuba check tgk..pastikan isu2 lain mcm spark plug, penapis udara dlm keadaan baik. supaya dpt remove dr kemungkinan penyebabnya.
Delete