Skip to main content

CHANGING REAR BRAKE PAD OF W203 MERCEDES C180K

THIS IS STEP BY STEP HOW TO CHANGE THE REAR BRAKE PAD FOR MERCEDES-BENZ W203 C180 KOMPRESSOR FACELIFT MODEL. IT IS VERY EASY JOB. IT IS BASED ON MY EXPERIENCE.

FIRST YOU NEED TO MAKE SURE THAT YOU HAVE ALL THE TOOLS AND EQUIPMENT REQUIRED.
1)flat screw driver (Fig 3)
2)hammer and nail (Fig 3)
3)new rear brake pad (fig 1).
4)brake cleaner
5)clamp
6)2 ton jack (Fig 2)
7)brush
8)anti-seize


THEN, PLEASE FOLLOW THESE STEPS;
1) remove/install wheel, rotate if necessary (Fig 3)
2) using nail and hammer, hammer out the retaining pin and remove retaining spring (Fig 4, Fig 5)
3)using flat screw driver, pull/push the brake pad outward to release the brake piston pressure (fig 6).
3) pull brake pads out of brake caliper.
4) check brake thickness and brake disk and inspect the condition, replace if necessary,
5) clean the contact surface of brake caliper using brush
6) and install new brake pad in reverse order.


Fig1: W203 C180K REAR BRAKE PAD
Fig 2: car jack

Fig 3: open nuts and remove wheel
Fig 4: w203 c180k retaining pin and retaining spring need to be remove from brake caliper
Fig 5: Retaining pin and retaining spring

Fig 6: W203, after retaining pin is removed, pull/push the old brake pad using flat screw driver to release the brake piston.


Fig 7: w203 rear, old and new brake pad


**This guide is based on my experience changing brake pad myself and will be improve from time to time. Any suggestion/comment to the procedure, please comment below.


Comments

  1. The person has to suppose the sole responsibility of repairing anything related to a vehicle. If there are a few things that should be repaired, you should not feel worried about the mechanic's ability to fix them. It would be rare for this mechanical feel wedged in completing a series of repairs. He or she should know what to do, or how to fast get the information to solve issues related to your vehicle.

    ReplyDelete
  2. Such a great post... It's really helpful to all.
    I always used quality brakes for my car.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you aditya mehra for your comment.
      have a nice day to you.

      Delete
  3. Very nice post...Thanks for sharing it. brakes pads are the most important part of the car.
    http://www.toughla.com/brakelinings/

    ReplyDelete
  4. Very Great Article....Thanks for the sharing It...!
    Live Stream users

    ReplyDelete
  5. I have read all the comments and suggestions posted by the visitors for this article are very fine,We will wait for your next article so only.Thanks! brakepadblog.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...