Skip to main content

PROBLEM WITH WATER KETTLE NOT WORKING: SOLVED

Hi, my wife complaint lately about our water kettle not working. this is second kettle having the same problem...

I realised that two of my water kettle with new base design having the similar problem, which are its live metal connector, that supply power to the kettle, changing its colour and corroded due to high current flow. 

Due to high current flow, live cable seem to be overheat causing some plastic around it melt.


Figure 1: first kettle (morphy richard 43904) having issue with its base connector



Figure 2: Second kettle from Faber FCK135, also have the issue with its base connector.



Figure 3: unscrew the bottow base to access the internal part of base.

and most of the time, causing the plastic around the cable melting and ending up open circuit to the kettle which lead to unworking kettle.
Figure 4: It was found that life connector and plastic holder around it have been damaged due to overheat.

What I did is disassemble the kettle base..and find the source of problem. if possible, replace the damaged part or if finding the replacement part not possible (as in my case), you can still fix it by DIY it yourself as long as you know what to do.


Figure 5: Morphy Richards kettle bottom view, can be observe that life side of cable are damaged and melt

In my case, for my Faber kettle, I bend its metal connector to make the live connector properly touch again with main kettle live connector and its solved the problem for me.

You can ask me if it happen that you all also having similar issue. Thank you

Comments

  1. Replies
    1. Thanks for sharing the experiences. I used a Toshiba kettle then changed to Tefal 1.7 litre.After more then a year they dont work.

      Then the Tefal unit I bent the contact plates inside the Base unit then it works.

      I would advice that after the water has boiled remove the kettle and do NOT leave the hot kettle resting on the Base unit may damage the copper contacts faster and they got bent.
      So dont leave the hot kettle on the Base Unit after the water has boiled.

      Delete
    2. thanks mate for your sharing..yup..it is a good idea to remove hot kettle from base unit once water has boiled

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...