Skip to main content

ROLLER SKATE: PENGIKAT KAKI ROSAK, BAGAIMANA MEMBAIKINYA?


hi all, kasut roda anak saya telah rosak..plastik pengikat bahagian kakinya telah patak. dah terpisah dari body..jadi, apa berikut dibawah apa yang saya buat untuk baikinya..

alang-alang baiki bahagian yg dah patah tu, saya juga serviskan sekali bearing roda dengan buat cleaning, greasing semula bearing roda kasut roda anak saya supaya lebih lancar pergerakannya.

Figure 1: Bahagian roller skate yang patah


Gambar atas tu menunjukkan bahagian pengikat roller skate anak sy yang yah patah..daripada buang roller skate ni, sy decide untuk baiki dengan menebuk lubang dan ikat dengan cable tight seperti yang ditunjukkan dalam rajah atas.

Kemudian, mix kan dgn pelekat extra strength epoxy, baru melekat kuat dan hopefully tahan lama..(contoh  epoxy seperti rajah dibawah

Figure 2: Pelekat epoxy yang diguna untuk menyambung bahagian yang patah


Dalam masa sama, anak 2 juga komplen yang roda roller skate dia tak smooth. Jadi, sy remove screw yang ikat roda dan bearing, seterusnya buat cleaning dan greasing dengan harapan roller skate ni boleh tahan lebih lama dan pergerakannya lebih lancar dan selesa.

Gambat dibawah menunjukkan bearing roda yang telah dikeluarkan dari roller skate.

Figure 3: Bearing roda roller skate dicuci, dan digrease kan


Figure 4: Bahagian roda roller skate di cabut untuk di bersihkan







Sebelum pelekat diletak pada bahagian yang tercerai atau patah tu, guna kan pelekat epoxy dengab mencampurkan kedua bahan dlm tiub dan gailkan sehingga rata.

Seterusnya, sapukan pada bahagian yang patah.

Ratakan, sapukan pada kedua dua bahagian patah danbiarkan kering selama beberapa jam.

Setelah kering pelekat epoxy tu, pasangkan juga roda dan bearing semula pada roller skate. Kemudian uji fungsi roda nya samada smooth atau tidak.

Gambar rajah dibawah menunjukkan hasil akhir setelah bahagian yang patah .disambungkan. kelihatan bahagian yang rosak telah disambung dengan kuat.


Figure 5: Bahagian terpisah/patah telah disambungkan dengan pelekat epoxy
Figure 6: Roller skate after fix

Akhirnya, roller skate anak saya boleh digunakan kembali dengan gembiranya. pergerakannya pun lebih lancar dan mudah dikawal. Jadi, sekiranya ada kerosakan atau bahagian yang patah..apa salahnya kita cuba membaiki dahulu. mana tahu, ianya masih boleh dibaiki dan digunakan lagi..

selain dari menjimatkan, kita juga dapat menjaga alam sekitar kita dengan tidak melupuskan barang yang tidak perlu. terima kasih kerana melawat laman ini.

Comments

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang jadi s

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan valve udara

HONDA RS150: MAINTENANCE SCHEDULES & MOST COMMON SERVICE WORK

Hi all, this is based on the guide book supplied with your motorcycle when you purchased your motorcycle. With this guide table, hopefully, easy for all, planning their motorcycle service. for me, its really useful since I'm doing my RS150 maintenance myself. The list below shows the most common maintenance schedule and what I did for my RS150 (already 22000+km after almost 9 months): Engine oil change, Petronas Sprinta F700: replace every 1600km Oil strainer: clean every 12000km Spark plug: replace every 12000km (can replace with a high-performance spark plug to reduce maintenance frequency) Fuel filter: replace every 18000km Coolant fluid: replace every 12000km following oil strainer clean work Below are is the maintenance schedule from the guide book. Hope this sharing help