Skip to main content

HONDA RS150 MASALAH RPM TAK STABIL BILA DALAM KEDUDUKAN GEAR DAN CLUCTH DITARIK

Salam Sejahtera,


bagi yang mempunyai Honda RS150R, mungkin pernah hadapi situasi dimana RPM menjadi turun dan naik dan tidak stabil bila di kedudukan bergear dan ketika clutch di Tarik.


Rajah 1: Meter rpm akan turun dan naik bila masalah switch ini berlaku




masalah ini disebabkan clutch switch yang tidak berfungsi ddengan baik dimana ianya tidak menendang keluar apabila clutch ditarik. (lihat rajah). Namun masalah ini boleh diselesaikan dengan mudah.




Rajah 2: lokasi switch di pedal clutch




dua kaedah penyelasaian.


1) Tukar kepada clutch switch yang baru dengan pergi kekedai.


Rajah 3: Spray grease untuk lubrication
2) yang paling jimat dan mudah, lubricate semula clutch switch menggunakan spray grease (elakkan menggunakan wd40 sebab lama2 ianya akan menjadi kesat semula dan switch akan tersangkut kembali)


Rajah 4: masalah switch ini boleh diselesaikan dengan menyeburkan spray grease seperti diatas.


Diharap ini membantu bagi sesiapa yang menghadapi masalah yang sama.

terima kasih kerana melawat disini.

Comments

  1. biasa saya perasan waktu brenti kt traffic light dan dlm gear 1, rpm naik dari 1.5 ke 2.0+ (naik turun). mcm ni ke symptom dia tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..rpm jadi tak stabil..turun naik semasa dlm kedudukan gear

      Delete
  2. Kt mne nk spray tmpat tu ada lubang dia ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene tgk betul2 baru nmpk..kecik jer lubangnya..

      Delete
  3. Adakah masalah TPS sma simptom dgn masalah clutch switch ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy tak pasti tuan, xpernah hadapi masalah tps lagi..setakat ni masalah engine tensioner dan clucth switch je yg berlaku

      Delete
  4. moto saya bila tarik clutch rpm trn n moto mati. adkh sebab clutch switch? bile check icu kt komputer , moto xde pape mslh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, nak tanye detail simptom? bila tarik clutch, rpm motor terus jatuh kan?pastu enjin mati yer? dalam gear atau neutral? lepas mati, boleh hidupkan semula? jika tanpa gear..pulas throttle, moto ok tak?

      biasanya ada beberapa kemungkinan la..samada cutout rectifire, coil dan sbgnya...tp kene tau simptom dgn lebih jelas

      semoga cepat dpt selesaikan tuan.

      Delete
  5. moto saya bila tarik clutch rpm trn n moto mati. adkh sebab clutch switch? bile check icu kt komputer , moto xde pape mslh..

    ReplyDelete
  6. Saya baru je kena macam ni lepas tukar clutch lever, InsyaAllah saya cuba cadangan tuan. Terima kasih semoga banyak pahala tuan tolong orang terutama noob macam saya

    ReplyDelete
  7. bos kalu spray pkai minyak gris rantai boleh ke ?

    ReplyDelete
  8. Boss kalau buang sensor tu boleh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh tu...sensor tu link dgn ECU..sensor hantar signal bila awak tarik clucth..motor akan berfungsi sbb clucth boleh masuk spt biasa...tapi mgkn operasi sistem motor akan beroperasi keadaan tak efficient la..ecu tak dpt detect awak tarik clucth...

      Delete
  9. saya nak tanya motor sy bunyi dah kasar dh mcm tongkang plak, rpm plak rendah bawah 1 .. start je mati .. knp eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunyi kasar tu..lain mcm..bila last tukar engine oil?

      bila last tukar fuel filter? filter dlm tangki minyak?

      oil strainer? bila last bersihkan?

      IACV dan TPS pun boleh jadi penyebab..

      ada mcm2 kemngkinan tu...

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...