Skip to main content

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol.


data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan. 

manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur.

distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja..


berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r.

Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R

Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R

bagi laju 80km/h, honda rs150r mampu mencapai jarak 50km/liter, manakala, laju 90km/h pula, kadar penggunaan petrolnya turun sedikit ke 45km/liter. Pada halaju 100km/h dan 110km/h, kadar penggunaan petrol adalah 42 km/liter dan 38 km/liter.



Fig 3: bacaan halaju 100km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R
Halaju 100km/h dan 110km/h adalah yang paling menguntung kerana kita dapat kedua-dua speed dan juga distance.

Fig 4: bacaan halaju 110km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R

Jika dinaikkan laju ke 120km/h, kadar penggunaan petrol semakin kurang menjimatkan dimana hanya mampu mencapai 32 km/liter pada pemanduan mix-intercity

Fig 5: bacaan halaju 120km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R

pada kelajuan hampir penuh, 130km/h, kadar petrol adalah 29 km/liter.. sangat tidak menjimatkan.



Fig 6: bacaan halaju 130km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R

Dari semua bacaan, dapat dilihat, pemanduan pada laju 100km/h dan 110 km/h menawarkan kadar penjimatan yang paling baik tanpa kehilangan masa yang banyak. pada laju ini juga, jarak yang di tawarkan mampu mengurangkan kekerapan isian semula petrol.

Tambahan, jika memandu di highway,  jarak bagi setiap hentian rehat yang ada petrol station, secara puratanya adalah 65km, maka, untuk perjalanan jauh melalui highway, kita boleh mengisi petrol bagi setiap 2 kali hentian rehat yg besar. secara tak langsung, dapat menjimatkan masa kerana kerap berhenti dan juga menjimatkan petrol.

Fig 7: kesimpulan dari rekod bacaan diatas

Diharap perkongsian ni memberi manfaat pada semua dalam merancang perjalanan..dalam kes saya, distance cover boleh membei jarak lebih 160km dan ini membantu sy pergi dan pulang dengan sekali isian petrol sahaja.

terima kasih kerana melawat.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang jadi s

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan valve udara

HONDA RS150: MAINTENANCE SCHEDULES & MOST COMMON SERVICE WORK

Hi all, this is based on the guide book supplied with your motorcycle when you purchased your motorcycle. With this guide table, hopefully, easy for all, planning their motorcycle service. for me, its really useful since I'm doing my RS150 maintenance myself. The list below shows the most common maintenance schedule and what I did for my RS150 (already 22000+km after almost 9 months): Engine oil change, Petronas Sprinta F700: replace every 1600km Oil strainer: clean every 12000km Spark plug: replace every 12000km (can replace with a high-performance spark plug to reduce maintenance frequency) Fuel filter: replace every 18000km Coolant fluid: replace every 12000km following oil strainer clean work Below are is the maintenance schedule from the guide book. Hope this sharing help