Skip to main content

HONDA RS150 ENGINE TENSIONER PROBLEM & SOUND ROUGH FROM ENGINE

Hi all, I purchased my RS150 at the end of May 2019, just after 5 months of use, around 13000+km, it start developed weird/rough sound in the engine.





quite frustrated at first because it's just 4+ months old. luckily, managed to find the root cause of the engine sound. you can listen to the audio file below for what kind of sound is it when a problem appears.



Taking some time to diagnose and understand the problem.. in the end, the problem was caused by the engine tensioner problem.

Problem:
Engine tensioner located on the left side of the engine. You will require a size 8mm spanner to remove the old broken tensioner.


After 13000+ km milage, suddenly, the engine sounds weird. Click below link for audio recorded when engine ok and engine with tensioner problem.




Parts:
1) Manual Tensioner. you need to adjust the tension manually after installation. cost around RM12-15+.

2) Auto Tensioner (it automatically adjust the timing chain tension. its got spring inside the tensioner). various choices of parts available from a cheaper solution to the expensive one.


parts can choose from below:
1) use wave 125 tensioners. rm15-25
2) PCX tensioner. rm45-65
3) cbr250 tensioner around rm60-100
4) original rs150 rm70-120







Solution:

to solve the problem, the engine tensioner must be replaced. Use size 8 spanar..its a little tight space to remove the bolt. so, take sometimes to slowly release the bolt.

Two types of engine tensioner.
1) manual tensioner (you need to adjust the tension manually by feeling)
This is a cheaper option, but you need to know how to adjust the tension to the timing chain. Its normally done during the morning during cold engine.

2) auto-tensioner (like the original one installed when you purchased your motorcycle).
this is an expensive solution because the proper replacement of auto engine tensioner will cost around RM60-100, I mean the good tensioner with a proper level of tension on the timing chain. You could get a cheaper one, but, that might not be a good solution to your chain.

search the youtube video on how to do this adjustment.





Thank you for visiting.

Comments

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

AXIA E: UNTUK PASANG RADIO DAN SPEAKER, APA YANG DAH ADA DAN YANG PERLU KITA BELI?

 Salam semua,  baru purchased Kereta Axia E, kereta manual dan sangat basic, tetapi selesa dan jimat minyak untuk jalan dekat-dekat. KENAPA NAK PASANG RADIO PULAK? ok, kali ni nak tulis pasal pemasangan radio dan speaker pada axia E..axia E ni basic dan tiada radio player serta speaker. Jadi, takkan la naik kereta ..nak rase kesunyian saje kan? jadi kena la ada radio, boleh la sambil2 pusing2 ambil anak sekolah ada shopping barang, dapat juga dengar radio. SEBELUM BELI BARANG, APA TANG DAH TERSEDIA UNTUK AXIA E NI? Tapi untuk pasang radio, perlu la check dulu apa yang dah ada dan apa yang tiada. Dibawah saya senaraikan apa yang dah ada, kemudian baru decide apa yang perlu dibeli berdasarkan apa yang dah tersedia 1) Antenna dan cable antenna dah ada (termasuk sambungannya utk ke set radio-Fig 1).. 2) Cable untuk speaker hadapan juga dah ada hingga ke male connector (rujuk Fig 1 dimana sambungan cable darispeaker hadapan sehingga ke male connector) . 3) sambungan kabel dan conne...