Skip to main content

PROTON ISWARA LMST: ENGINE STARTER MOTOR REPLACEMENT

Hi, this work has been carried out 2 years ago. but, I just have time to write about it..

actually, the starter motor problem start when its took several time to crank the engine before engine able start.

Figure 1: Starter motor


Its became worst when it took longer for me to start the engine. And I am not able to crank the engine anymore after sometimes. Thats when I realised that my iswara LMST starter motor has gone dead. 

Though, I still managed to start the car using jump start (this means that everything else is OK apart from starter motor problem)

Below is how work is done.. you can save a lot by doing it yourself. Plus, will boost your confident and knowledge about your car.


Symptom:
1) Took several time to crank the engine (if there is life left from starter)
2) Nothing happen when turning the key to ignition mode if battery is ok.
3) Car engine still working if jump start. so, means the starter motor has gone dead.


Tools:
1)Spanar
2) Jack
3) Sand paper (Kertas pasir) if old starter can be fix by sanding the rotor copper plate
4) Multimeter (if require any measurement)


Part:
1) Car engine starter motor for iswara LMST (purchased recon Starter motor cost me about RM70)


Procedure (make sure engine is cold when doing the work):
1) Park the car on secure location. secure the wheel to prevent any movement.
2) Disconnect the positive terminal of battery and secure it.
3) Locate the starter motor location (shown in the picture)

Figure 1: Engine layout of Iswara LMST and location of starter motor


Figure 3: Access to starter motor


4) Use spanar or rachet to remove two nut holding starter motor.

5) remove the starter motor positive supply cable and negative supply cable as shown in the picture below.
Figure 4: Cable removal of starter motor


6) Replace with new starter motor.

Figure 5: New starter motor


Figure 6: Old starter motor


7) Installation is in reverse order


Hope this guide will help anyone with similar problem.
Thank you for reading this article.

Comments

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...