Skip to main content

MERCEDES W203 C180K: V-BELT CAUSE FLIPPING NOISE WHEN TURNING ON AIR CONDITIONING

hi all,

belt flipping noise problem has happened ever since I was living in Nottingham. the flipping belt noise will appear whenever AC is switched ON.

Symptom and troubleshooting:
1) V-belt slip from its place when AC is ON causing very noisy sound from the engine compartment. 



solution:
1)below parts need to be replaced
alternator pulley
tensioner pulley
idler pulley


Parts:

1) Idler Pulley (cost about RM70)

2) Tensioner Pulley (RM80)

3) Alternator Pulley (RM150)





Tools:
To replace alternator pulley, special tools are required as shown in the below picture.
the black color tool called  V-Belt Pulley Center Bolt Removal Alternator 33T Socket Tool which costs less than RM10 from the online retailer.

Two option on how to replace alternator tensioner:
1) ask the repair shop to remove pulley for you, but you need to disassemble the alternator and bring it's to the repair shop or
2) buy the special tools shown in the picture above and replace them by ourselves.

I choose option 2 because the cost for the shop to do replacement and the cost of buying special tools is almost the same. So, instead of asking the shop to replace it for me, I decided to do it myself and gain some experience and knowledge.


Work procedures for V-belt removal:
1) Secure the vehicle on a level surface.
2) Block both sides of the wheel.
3) Remove the air intake to MAF
4) Remove the charger compressor airflow pipe
5) Remove v-belt
6) Installation in reverse order

Work Procedure for Idler and Tensioner Pulley
6) Once V-blet is removed, proceed to the next step
2) Remove nut the holding both idler and tensioner pulley. No (1) is idler pulley and no (2) is tensioner pulley which hiding just behind cooling pipe

3) Replace with new pulley


Work procedure for Alternator Tensioner Removal
1) Prepare tools as below

2) prepare access to the pulley
3) Remove the pulley by following the force direction (arrow) as in the picture. (might need extra force to release it. So, use the high-quality tool, otherwise, you might be breaking your tool)

4) replace with new pulley


Belting Arrangement for W203 Engine M271:
please refer to below diagram for V-belt installation because you might get confused with belt layout



Thank you for reading. Hope this helps.


Comments

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...