Skip to main content

MERCEDES W203 C180K: FUEL PUMP REPLACEMENT

Its been several years now I am driving my Mercedes w203 with cranking difficulty in the engine. 

Sometimes it starts at first try..sometimes, it took longer to start the engine. Still, it will crank at the end.

This symptom causing me a lot of hassle, and stress... It took me many years to finally manage to really find the root cause of the problem. At one point, I just get used to the problem and live with it.

Troubleshoot the Problem:

Battery and spark plug has been changed a year ago...I also think fuel filter also is still good because it's just been replaced several years ago...

 I suspect it must be a fuel pump or something related to the fuel system. Therefore, decided to purchase a fuel pump. and below work has been carried out to replace the fuel pump. Refer to below procedure 1.

Solution:
In the end, it is a cheaper repair option to give it a try. The following are the procedure for the fuel pump replacement.

Part Require:
1) Mercedes C180K fuel pump RM120-RM300
(Part no: A2034702394)


Tools:
1) Spanner set
2) Cari Jack
3) Cari Jack stand
4) Mercedes repair tools

*All tools must be ready before repair work is done. Obviously, if hardware shop just around the corner and easily accessible like mine, then can proceed with the repair and purchase any tools whenever requires.

Procedure:

1) part of the car on a secure level surface.
2) disconnect the fuel pump and fuel flap fuse.
Refer to the figure below and fuse can be accessed in the rear trunk.



3) Remove rear seat


4) remove plastic and pad insulation cover and remove the metal cover to have access to the fuel pump


5) twist the plastic tighten counterclockwise to open it. after that, cover can be removed. 
Please take note that fuel in the tank should be almost empty.


6) Carefully take out the old fuel pump.

7) installation is in reverse order


I hope this note will help. Good luck & Cheers


Comments

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...