Skip to main content

My mobile phone history

*sejarah telefon bimbit aku.

tengah terbaring2 kat bilik mase tidokan anak2, tiba2 teringatkan kisah2 lama pasal mobile phone aku. mula la mengimbau kembali zaman sejak dari mula-mula beli first HP 13 tahun yang lalu, sehingga la sekarang. dan bila dipikirkan balik, hampir semua HP yang aku guna adalah dari brand nokia.

kenangan aku menggunakan HP bermula biler pertama kalinya duit PTPTN aku masuk. maser tuh mcm org gila sebab tak penah pegang duit yang banyak. jadi terus beli HP 3120 spt dibawah nih. 

Tapi, aku guna HP 3210 kejap jer sebab kesian kat bapak aku. yela, takkan anak ade HP, tapi bapaknye takde..kan tak patut tuh.

akhirnya aku bagi jer kat bapak aku sebab bapak aku takde HP lg maser tuh. Yela, takkan anak nak potong line pulak kan? HP ni aku aku sempat guna sebulan jer.


Nokia 3210 (2000 from new, used for 1 months,gave to dad)


dan seterusnya tengok jer la gambar2 HP2 berikutnya yang aku penah guna termasuk sedikit komen dan historynya.


Ericsson T28(2000 from new, 3 months, stolen in the mosque)


Nokia 3310 (2001 to 2005, second hand, broken)


Nokia 3210 (2005 to 2006, second hand, broken)

Nokia N-Gage QD (2006 to 2007, second hand, sell, )


Nokia 6110 Navigator (2007 to 2011, new, lost April 2011)


Iphone 1st generation (2008 to 2009, sell it middle 2009 because of getting bored with the phone)


Nokia N900 (early 2010 to Nov 2011,new, Sell it)


Nokia N9 (Nov 2011 till Now, new, unused)


Nokia 101 (Jan 2012 till Now, from new, still used)

akhirnya kembali kepada HP yang basic semula..dan actually, aku rase lebih selesa sekarang berbanding guna HP yang canggih2 sebelum nih..

Comments

  1. Valuable information and excellent information you done here..I really enjoyed reading.Thanks for the post
    Web Designing Company
    Web Development Company
    Web Design Company

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang jadi s

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan valve udara

HONDA RS150: MAINTENANCE SCHEDULES & MOST COMMON SERVICE WORK

Hi all, this is based on the guide book supplied with your motorcycle when you purchased your motorcycle. With this guide table, hopefully, easy for all, planning their motorcycle service. for me, its really useful since I'm doing my RS150 maintenance myself. The list below shows the most common maintenance schedule and what I did for my RS150 (already 22000+km after almost 9 months): Engine oil change, Petronas Sprinta F700: replace every 1600km Oil strainer: clean every 12000km Spark plug: replace every 12000km (can replace with a high-performance spark plug to reduce maintenance frequency) Fuel filter: replace every 18000km Coolant fluid: replace every 12000km following oil strainer clean work Below are is the maintenance schedule from the guide book. Hope this sharing help