Skip to main content

MODENAS CT100: AIR FILTER REPLACEMENT. WHEN?

Modenas motorcycle, especially CT100 require air (oxygen) as part of combustion system. And clean oxygen will provide smooth combustion process in the engine. 

Thus, air filter are common part installed in motorcycle to filter air before entering the engine for mixture with fuel. Good air filter will make sure that the engine able perform reliably, smoothly, without the feeling of hesitation.

Figure 1: Air filter for CT100 share the same part with Kriss

What Happen if Air Filter is Bad?

Bad air filter will usually leads to loss of power, feeling of hesitation when throttle level is increased. Bad air filter ( such as dirty filter) usually caused not enough oxygen entering the combustion chamber during the combustion process. 

This will lead to incomplete process of combustion. Especially at higher rpm due to the more air capacity needed for combustion, while dirty air filter can only pass less air than required.

Figure 2: Modenas CT100, air filter box located on the front. Require removal of front cover


Therefore, air filter replacement are very important for CT100. Normal practice, air filter are replaced every 20000 to 30000 km distance. And the cost for air filter is quite cheap around RM3 and its share the same part with modenas kriss.

In between, can alway clean the filter every 5000-7000 km.


Tools:
1) Screw driver
2) Spanar various sizes
3) Clean tissue towel.


Parts:
1) New Air filter (cost RM3)


Working Procedure:
1) Park the motorcycle on the double stand.

2) Remove front cover.



Figure 3: Once front cover is removed, air filter box can be observed.
3) In order to replace air filter, air filter box need to be taken out from the motorcycle body. Thus, remove four screw holding air filter box.
Figure 4: Replace air filer with new one.


4) Carefully replace air filter.

5) Installation is in reverse order.

Thank you for reading this. Hope this guide help anyone with this kind of problem.

Comments

  1. That air pollution is the main reason behind of a dirty air filter. It suffocates oneself. To have some good air quality we must have ours air conditioners check on time. Heating and Cooling Kitchener

    ReplyDelete
  2. Wah another advice,good job bro

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...