Skip to main content

MERCEDES W203 C180 KOMPRESSOR UNABLE TO CRANK THE ENGINE AND HOW TO SOLVE? (SOLVED)

hi all,

my w203 C180K 2004 suddenly not starting when I try to crank the car.
Figure: new starter motor




Symptom:
the battery just been replaced with new several month before, so, not a battery problem. plus, I have checked the voltage level of battery. it can provide enough current to crank.

when I turn the key to position two and start cranking the car, car wont crank.
nothing happen and no sound at all from engine.

with the new battery, several possible problem are list down..Finally,...the main problem are starter motor where the carbon are finish..this is normal when the car reach 200k km ++..a lot of part are nearly end of its life.



Figure: engine layout for Mercedes W203 C180K


As starter motor carbon brush are finished. the easiest fix is to replace the starter motor with new one . cost around RM450 for new genuine bosch starter motor specific for Mercedes with part number 0001107540..

you can also replace the carbon brush.on old starter.but, will required some soldering skill and you might need to order original bosch carbon brush for specific starter motor. otherwise, you might face the problem again.


starter motor are located under the air box. acces to starter motor are quite tight and difficult. so, take the time to properly remove the starter. you might need to remove other part first before able to remove starter motor.

you can access the starter motor from under the car. below are step by step on how to remove the starter motor and replace the new starter motor.

1) remove the bottom cover.

2) lift and jack the car. secure the car when working under the car. in my case, i remove both front wheel and put it under the car. rear wheel are lock with some to prevent movement.

3) remove battery negative terminal. this is for safety measure.

4) locate the starter motor. 


Figure: location of starter motor.


Figure: remove airbox to have clear access to starter


5) remove the connection from battery to starter. there are two connection. both at different wrench sizes.


Figure: look at arrow, remove both nuts
6)then, remove the nut that hold airbox just under the starter motor.

7) remove both nut that hold starter motor with the bracket for cable holder.
Figure: cable bracket holder holder and bolt


8) after that, carefully remove old starter motor and replace with new starter motor.
Figure: old and new starter motor

9) installation is in reverse order.
Figure: install new starter after remove old one.

Thank you, hope this help..any question, ask in comment.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

HONDA RS150 TPS: RPM TAK STABIL BILA NOT ON THROTTLE DAN PENYELESAIANNYA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Isu TPS ni berlaku pada tahun lepas, Ogos 2020 (milage dalam 24000km, baru dua tahun pakai) sewaktu saya on the way ke KL Masa tu tunggang motor full throttle yang menyebabkan RPM nya selalu mencecah ke CUT-OFF (utk makluman, honda RS150 saya ni tak guna ECU custom, masih guna yang standard). Jadi saya perasan, bila selalu tunggang pada RPM yang sampai CUTT-OFF, ini menyebabkan kesan tak baik pada TPS..jadi utk yang belum jadi problem TPS ni..boleh la cepat ganti ECU ke ECU yang tanpa cutoff. APA TU TPS? TPS bermaksud Throttle positioning sensor..bahasa mudahnya alat ni bertujuan untuk mengesan kedudukan throttle body valve dimana udara masuk ke enjin untuk pembakaran. Dengan itu, baru la ECU tahu berapa banyak bahan bakar yang perlu utk pembakaran berdasarkan bukaan valve tu.  Bila TPS dah problem, TPS akan memberi maklumat yang salah pada ECU berkenaan besar mana valve tu buka, jadi nisbah bahan api dan udara jadi tak betul la. maka, tu yang ja...

HONDA RS150 IACV: IACV PROBLEM? RPM NAIK TINGGI BILA HIDUPKAN ENJIN?

 Hi semua, Salam sejahtera Masalah IACV saya berlaku selepas isu TPS wujud di milage 24000+km..kemungkinan kedua2nya ini saling berkait. Masalah IACV hadir ketika saya on the way balik semula ke Johor, ketika bahan bakar berkurang dari tangki moto. SIMPTOM  ? bila hidupkan enjin honda RS150 saya, RPM akan naik tinggi dan kadang2 sukar dikawal. tengah jalan pun, jika stop di trafik light, rpm akan naik tinggi dan mengaum bising..so, isu ni biasanya disebabkan IACV IACV APA TU IACV? IACV bermaksud Idle Air Control Valve. bahasa mudahnya nak control udara masuk ke ruang pembakaran sewaktu motosikal kita idle (tanpa pulas pendikit atau throttle) iaitu semasa tak bergerak. FUngsi dia mcm choke la pada motor lama yg guna karburator supaya moto mudah di hidupkan dan dalam masa sama injap dikawal dan dikecilkan bila enjin motosikal telah panas. IACV idling control valve (anak panah, lubang udara yang dikawal) APA FUNGSI IACV? Jika kita dah pulas throttle, IACV dah tak digunakan dan va...

HONDA RS150 FUEL CONSUMPTION AT VARIOUS SPEED

Hi semua, selepas sebulan setengah menggunakan honda rs150r untuk ke tempat kerja...berikut dibawah yang dapat saya simpulkan dari segi kadar penggunaan petrol. data diambil menggunakan minyak ron95 dan mix city and inter-city riding. riding kadang-kadang rilex dan kadang aggressive dan ade beberapa trafik light di laluan tersebut. maka, halaju tidak tetap tetapi laju maksimum adalah seperti yang dinyatakan pada bacaan yang dinyatakan.  manakala, pemanduan di highway pula, halaju lebih tetap dan bacaan yang direkodkan di highway adalah semasa ke kuala lumpur. distance dari rumah ke tempat kerja adalah 82 km..jadi ,penting bagi saya untuk tahu, pada laju manakah yang paling baik supaya saya dapat pergi dan balik hanya dengan sekali isian sahaja.. berikut adalah bacaan rekod jarak kilometer melawan halaju bagi honda rs150r. Fig 1: bacaan halaju 80km/h dan kadar penggunaan petrol bagi honda RS150R Fig 2: bacaan halaju 90km/h dan kadar penggunaan pet...